tirsdag den 4. januar 2011

Appelsin-Marengs cupcakes



ca 12 cupcakes
225 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 spsk revet økologisk appeksinskal
125 g smør
200 g sukker
2 æg
2 spsk appelsin saft
ca 130 g smeltet krokant appelsin chokolade
Bland mel, bagepulver, salt og appellsinskal.
Rør smør og sukker lyst og luftigt, og tilsæt æggene et ad gangen, rør godt efter hver af dem. pisk appelsinsaften i. tilsæt de tørre ingredienser, og rør dejen glat.
fordel dejen i muffinsforme og bag dem i ca 15 min ved 180 grader- til de er gyldne.
tag dem ud af ovnen og lad dem køle i 10 min.
Marengstopping

3 pasteuriserede æggehvider
1 knivspids salt
50 g sukker
2-3 tsk sukker til drys
Pisk æggehviderne men 1 knivspids salt, til de begynder at blive stive. tilsæt sukkeret lidt efter lidt, og pisk marengsen stiv.
hvis du ønsker marengsen farvet, så tilsæt pastafarve.. Jeg tilsatte rød farve.
Skær en lille kegle ud af midten af hver af de afkølede kager (brug evt en kernehus udstikker) Og fyld hullet med smeltet krokant chokolade.
sprøjt marengsmasse ovenpå kagerne og drys med sukker.
Bag dem i endnu 5-7 min til marengsen er gylden.
Jeg har pyntet kagerne med glimmer samt juletræer og snefnug udstukket i grønt fondant.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar