søndag den 3. april 2011

Øl og peanuts muffins

Jeg ville gerne lave nogle muffins der ikke var alt for søde - og gode til en drink eller et glas øl.. Jeg kiggede alle mine kage bøger igennem og fandt denne.. Jeg synes de er dokorative, og så smager de rigtig godt med de saltede peanuts og´karamel på toppen.

Antal 14 - 16 stk

2.5 dl mørkt øl
130 g lyst rørsukker
90 g smør
250 g hvedemel
2 tsk bagepulver
1 tsk natron
1 tsk salt
1 tsk kanel
1 tsk stødt ingefær
1 knivspids revet muskatnød
2 let sammenspisket æg

Peanut/karamel topping
90 g smør
100 g lyst rørsukker
2 spsk sukkerlage (kogt af lige dele sukker og vand)
1 tsk citronsaft
200 g grillede, letsaltede peanuts

  1. Bring øl, sukker og smør i kog i en gryde. Lad det koge i 5 min ved middel varme. Tag det af varmen, og stil det til afkøling. Rør af og til, så der ikke dannes skorpe.
  2. varm ovenen op til 180 grader.
  3. Bland de tørre ingredienser sammen i en stor skål. Hæld den afkølede ølnlanding i, og rør det hele godt sammen. Tilsæt de sammenpiskede æg lidt efter lidt og rør, til dejen er glat.
  4. Fyld papirformene halvt op med dej (de hæver meget), og bag kagerne i ca 15 min, eller til de netop begynder at blive brune ovenpå. Husk de skal bages endnu 5-7 min.
  5. Lav toppingen, mens kagerne bager. Bland smør, sukker, sirup og citronsaft i en tykbundet gryde, og varm det langsomt op, til alt sukkeret er smeltet. Rør ofte. Lad det koge ved svag varme i yderligere 5 min. Vend peanuts i, og lad det koge 2 min mere.
  6. Smør et lag Peanut-topping på hver kage. og sæt dem i ovnen igen. Bag dem endnu 5-7 minutter, til nødderne begynder at blive brune. Tag kagerne ud af ovnen, og lad dem køle helt af, før du tager dem ud af formen.
OBS: Peanut-toppingen kan godt glide lidt af i oven. Når man tager kagerne ud af ovenen til sidst kan man med fordel tage en kniv og "hjælpe" peanuts'ne på plads igen.. ligeså snart karamellem blive lidt kold, bliver peanuts'ne på deres plads.






1 kommentar:

  1. Wauw, tror lige det vil være noget for min gemal :D øl og peanuts, det bliver vel ikke mere drenget? :D Disse serveret til en god fodboldkamp, bum :) Så er den aften vist reddet. Må helt sikkert prøve dem en dag ;)

    SvarSlet