lørdag den 28. maj 2011

Omregning fra Cups til gram.. og andre fif :)



Jeg har netop fået disse længe ønsket "cups mål" i fødselsdagsgave.. De er købt et tilfældigt sted i Sverige, så jeg kan desværre ikke linke dertil.
Jeg har længe kigget efter disse i DK - da det er dejligt nemt at de er delt op i 1 cup, 3/4 cup, 1/2 cup og 1/4 cup. Jeg har surfet lidt rundt på nettet for at kunne give jer et link hvor man kan købe noget lignende i Dk, men det tætteste på jeg kan finde er en målekande fra IKEA.
Til dem der ikke helt ved hvad cupmål er, så er det en måleenhed man bruger i både USA og England når de bager.. hvor vi i DK bruger gram. Jeg finder ofte inspiration på amerikanske hjemmesider til mine cupcakes - da der bugner af hjemmesider med sjove og inspirerende opskrifter. Jeg plejer altid at omregne til gram.. men nu vil jeg prøve at bruge mine cups hvilket kommer til at gøre bagningen 100 gange hurtigere :)
Derfor vil jeg også engang imellem fremover komme med opskrifter hvor mængderne er angivet i cups, men jeg skal nok omregne det i gram også.. så er der måleenheder til enhver smag.

Jeg vil liste et par af de gængse omregninger fra cups (US) til gram her:

1 cup mel = 125 gram
1 cup sukker = 200 gram
1 cup mælk = 250 ml = 2.5 dl
1 stick smør = 113 gram
1 tablespoon smør = 14 gram
3 teaspoons = 1 Tablespoon = 14.3 gram

Generelt kan man sagtens tage 1 dansk spiseske/teske når der står 1 tablespoon/1 teaspoon. Ihvertfald når der er tale om salt, natron, vanille, bagepulver, kanel som har nogenlunde samme densitet (massefylde).

Denne omregner er rigtig fin til at omregne fra US mål til danske mål.. ude i højre side kan man vælge om det er mel, sukker, smør, sirup osv. man har brug for at omregne.. Jeg har brugt nogle minutter på lige at finde rundt inde på siden.. Men når man lige har dannet sig et overblik, bliver den hurtigt den fortrukne.

Ellers er denne side også god.. Her er det hele skrevet op i tabeller.    

Jeg håber dette kan give et lille overblik :)

11 kommentarer:

  1. Ej det var da genialt! Sådan en skal jeg da holde øje med. For har halvt givet op på at lave mad, specielt cupcakes, fra amerikanske sider.

    SvarSlet
  2. Ja - det gør ihvertfald amerikans madlavning en hel del nemmere.. og det er en hurtig måde at bage på :)

    SvarSlet
  3. Hejsa. Jeg har også ledt og ledt efter Cups målebæger for jeg er også blevet træt af omregningerne hver gang....MEN lige nu sidder jeg og surfer lidt tilfældigt på nettet og finder dette hos Kagekompagniet:

    http://kagekompagniet.dk/product/maalebaegre-i-us-str-1-cup121314-cup-2675/

    Derudover har jeg også været gået uden om opskrifter hvor der har sået "cream of tartar" men har nu fundet ud af at det er vinstens bagepulver som kan fåes/bestilles hos fx Helskost forretninger eller købes på nettet, fx her:
    http://helsehelse.dk/shop/bagepulver-vinsten-100-1914p.html

    SvarSlet
  4. hej frkcupcake jeg kan altså ikke finde ud af den der cup måler. kan du ikke forklare hvordan den virker

    SvarSlet
  5. Åhh har ledt efter sådan nogle cups i lang tid nu og jeg har fundet, kender du nogen engelske sider hvor man kan købe cups? :-)

    SvarSlet
  6. @Louise - i mange engelske/amerikanse opskrifter står målene i cups. Man kan endten omregne det til gram, eller man kan (meget nemmere) købe "cups målebægere". de bruger stort set ikke vægte - men tager fx 1 cup mel og 1/4 cup sukker... Jeg håber det hjalp lidt :)
    @Anonym - søg lidt på nettet, mange forretninger har dem. Længere oppe på siden har Bettina skrevet et link til kagekompaniet som har nogle.

    SvarSlet
  7. Omregning af cups er et evigt problem. Så meget, at jeg har lavet et skema med de mest gængse omregninger: http://www.elsiden.dk/amerikanske-maal-til-madlavning-skema-til-opskrift-omregning-af-cups-oz-fahrenheit-mm/

    Håber i kan bruge det til noget.

    SvarSlet
  8. Www.lakeland.co.uk kan man købe mange gode bageting

    SvarSlet
  9. De kan købes ved specialkøbmanden :)

    SvarSlet
  10. man kan købe det på ebay til 20kr ca og fri fragt :) bare søg på Measuring Baking Spoons Cups så kommer en masse forskellige frem :)

    SvarSlet