onsdag den 8. juni 2011

Hvad er Mandelmel?



Før mandelmelet er ristet/tørret


Efter - og klar til at blive opbevaret.


Da jeg først begyndte at bage og google opskrifter på nettet - faldt jeg ofte over ingrediensen "mandelmel".. Og jeg vidste simpelthen ikke hvad det var.. Jeg kunne ikke forstå at det ikke stod sammen med alt det andet mel på supermarkedernes hylder.
Jeg har sidenhen erfaret at det blot er helt fint malet smuttede mandler - og at det forhandles i specialbutikker, helsebutikker og hos mange etniske købmænd.
Det er dog helt klart billigere at lave det selv - og det er derfor jeg lige ville lave et lille indlæg omkring det.

  1. Smut dine mandler
  2. Mal dem helt helt fint i en minihakker eller lign.
  3. Hvis man ikke skal bruge alt mandelmelet med det samme - skal det tørres.. Jeg plejer at riste det på panden indtil det er ligesom rasp - men ikke brunt.
  4. Melet kan nu opbevares i en lufttæt beholder
Den første gang jeg lavede mandelmel, tørrede jeg det ikke.. og det resulterede i at da jeg åbnede min beholder et par dage senere, havde jeg 500 gram muggent mandelmel.

4 kommentarer:

  1. Jeg har også ledt efter det på mel-hylden, men ligesom dig har jeg fundet ud af, at det befinder sig tættere på mandlerne end på melet :-) Jeg ved ikke, hvad det koster i helsebutikkerne, men jeg har lige købt 500g i Tyskland for 3,5 Euro. Det kunne jeg ikke have lavet billigere selv, så hvis du nogensinde kommer til Tyskland (eller kender nogen, der skal over grænsen), så er det en god ting at få med tilbage :-)

    SvarSlet
  2. Hejsa,
    Jeg læser lidt med herinde og er da lige nysgerrig efter at vide, hvad det er for en minihakker, du har? Jeg har nemlig flere opskrifter, hvor der skal anvendes mandelmel eller andre fintmalede nødder. Tror du, jeg kan bruge minihakkeren, der er med min staublender? Har også en alm blender, men tænker at det bare vil flyve rundt medmindre jeg laver en meget stor portion af gangen (hvilket jeg ikke har tænkt mig).
    - Frk. Sveske

    SvarSlet
  3. Det lyder godt Øglemor, det skal jeg helt klart have næste gang jeg kender nogle der skal til Tyskland.. det var meget billigt!
    @ Frk Sveske - Jeg har bare en alm minihakker fra OBH - men jeg bruger også ofte den minihakker der fulgte med min stavblender.. så du kan uden tvivl også bruge din :)
    Brug aldrig din blender til at hakke tørre ting med.. nødderne vil sætte sig fast i gummipakningen i bunden, og den er ikke til at rengørre + nødderne bliver ikke fint nok hakket.. har selv prøvet det ;)

    SvarSlet
  4. Hej igen,
    Dejligt at høre dine erfaringer. Det bliver minihakkeren fra stavblenderen ;) Så nu håber jeg bare, der snart bliver overskud til at gøre-det-selv i køkkenet :)

    SvarSlet