søndag den 13. maj 2012

Kanelsnegle

Jeg fik en ustyrlig lyst til kanelsnegle, og da jeg fik min læsemakker på besøg - var der en lejlighed til at bage dem.. Det viste sig så at hun ikke kunne lide kanel, Så i sidste øjeblik blev noget af dejen lavet om til boller med hvid chokolade og marzipan :)
Opskriften er fra AMO - men jeg har lavet lidt om i opskriften på remoncen, og lavet en større portion.
Portionen er lidt stor, og kan sagtens halveres.

Opskrift
ca 22 stk
800 gram hvedemel
50 g gær
3.5 dl mælk
1 dl vand
100 g smør
1 æg
3 spsk sukker
1 tsk salt

Remonce
150 g sukker
150 g brun farin
300 g blødt smør
2 spsk kanel

Sådan gør du
  1. Opløs gæren i lunken mælk og vand
  2. Smuldr smørret i halvdelen af melet og rør det i gærblandingen sammen med æg, sukker og salt
  3. kom resten af melet i lidt ad gangen, ælt dejen godt igennem og lad den hæve ca 30 minutter under et fugtigt viskestykke
  4. Rør ingredienserne til remoncen sammen
  5. Rul dejen godt ud til et rektangulært stykke på ca 40x50 cm. Smør remoncen ud på dejen og rul den sammen til en roulade. skær rouladen i 20-24 skiver og læg dem side om side i en stor bradpande og lad dem hæve 20-25 minutter.
  6. (Man kan selvfølgelig også lægge dem med mellemrum, men jeg synes de holder formen flot og bliver mindre tørre hvis man lægger dem tæt). 
  7. Pensl med 1 sammenpisket æg  
  8. Bages ca 15-20 minutter på næstnedereste rille ved 200 grader


Kanelsnegle før de kommer i ovnen 


Lige kommet ud af ovnen
Bag dem kun til de lige netop er gyldne..


TIP: Jeg lader mine kanelsnegle køle af under et viskestykke
så bliver de bløde og ikke sprøde.. 
Gør hvad du kan li' 



Bollerne lavet af lidt af dejen med hvid chokolade og marzipan indeni

1 kommentar:

  1. De ser super lækre ud... jeg synes godt om at du lader dem være bløde og ikke sprøde... Mmm I LIKE

    SvarSlet