fredag den 18. maj 2012

Sommerkage med frisk frugt

Denne kage har min mor lavet mange gange, så jeg fik opskriften fra hendes lille kogebog. Nogle kalder den "den store frugttærte" eller bare "sommerkage" - kært barn har mange navne :)
Jeg ved faktisk ikke hvor opskriften oprindeligt stammer fra.. men den findes i flere versioner rundt om på nettet.

Opskrift
ca til 12 pers

Dej
250 g smør
200 g sukker
4 æggeblommer
2 dl mælk
150 g mel
3 tsk bagepulver

Marengsdej
4 æggehvider
300 g sukker
2 tsk vaniliesukker
100 g hakkede nøddekerner (evt hasselnødder)

Creme
4 dl piskefløde
4 dl cremefraice (18% eller højere)
kornene fra 2 vanillestænger blandet med 1 spsk sukker.

Frugt
Frisk frugt - tænk i flotte farvekombinationer

Sådan gør du
  1. Til kagedejen røres blødt smør og sukker godt med en elpisker, pisk æggeblommer deri.
  2. Melet blandes med bagepulver og røres skiftevis med mælken i dejen
  3. Beklæd en lav bageform/folieform 30x40 med bagepapir og smør dejen derpå. Kagen skal ca være 2 cm høj.
  4. Så laves marengsen: Æggehviderne røres godt stive og heri røres lidt efter lidt sukkeret i.
  5. Smør marengsen ud over den ubagte kage, det kræver lidt tålmodighed :)
  6. Drys de hakkede nøddekerner ud over (OBS: jeg er begyndt at blande nødderne i marengsen før jeg smøre den ud - det synes jeg smager helt fantastisk)
  7. Bages på nederste rille ved 200 grader i 30 minutter
  8. kagen tages ud og løsnes fra bagepapiret når den er kølet lidt - når kagen er kold lægges den på et flot fad hvor man vil serverer fra
  9. Fløden piskes til skum, og cremefraichen vendes deri - derefter vendes vanille/sukker blandingen deri.
  10. Fordel cremen over hele kagen og pynt med skåret frugter i alle regnbuens farver
OBS: vent med at lægge creme og frugter på kagen før den skal serveres.. så er den bedst. Man kan sagtens bage kagen om dagen og lade den stå med et viskestykke over.
Jeg skar også alle frugterne før jeg fik gæster - så tog det 5 minutter at lave cremen og anrette den.


Klar til servering.
Jeg prøvede at smøre min form, og troede så at jeg "nemt" kunne få kagen ud efter den var bagt.. Men jeg blev klogere. Derfor har jeg i opskriften skrevet at den skal bages på bagepapir, så tror jeg processen går lidt nemmere. Dette er også grunden til at min kage ikke er anrettet på et smukt fad :(

...................................................................................................................................................................

Jeg har efterfølgene bagt min kage i en bradpande på et stykke bagepapir - og her var den nem at få af papiret. Jeg skar kagen ud så den passede til mine smukke fade, og anrettede den derpå. Det gør ikke noget at kagen går lidt i stykker det kan man hverken se eller smage når den er anrettet.


"Dåsefrugt" smager skønt på kagerne, så glem ikke disse :)

'

Her ses frugtkagen lavet på en bradpande med bagepapir under. 
Jeg bagte dobbeltportion (2 bradpander) og kagerne blev næsten helt spist af 21 sultne gæster :)


17 kommentarer:

  1. Denne kage ser bare så lækker ud! Kan bunden bages dagen før?

    SvarSlet
  2. Bunden kan sagtens bages dagen før - men vent med cremen og frugten til lige før servering :)

    SvarSlet
  3. Jeg har fået en henvendelse på mail, hvor en læser skriver at hendes bunde ikke blev bagte.. Bunden er MEGET svampet, hvis man ikke kan lide dette, kan man vælge at bage den 10 minutter før man putter nødder og marengs ovenpå.. herved får man en fastere kage :)

    SvarSlet
  4. uhh den ser bare lækker ud og den ville jeg gerne lave til mine kolleger, men er den ligeså lækker dagen efter, når den står koldt med frugterne ovenpå?

    SvarSlet
  5. Jeg ville ikke putte frugterne og cremen på før jeg skulle severer den (eller umiddelbart før).
    du kan sagtens bage bunden dagen før, og lave cremen og stille den i køleskabet.. men vent med at lægge cremen og frugten på - til selve dagen :)

    SvarSlet
  6. Kan man bruge pistacie nødder?

    SvarSlet
  7. Kan man evt stive cremen emd lidt husblas tror du uden det trevler?

    SvarSlet
  8. Det kommer an på hvor god man er til at bruge husblas ;) Jeg ville ikke gøre det, da der ikke er noget "varmt" jeg kan opbløde min husblas i først.. Men du kan da prøve.. :)

    SvarSlet
  9. Hvis kagen laves dagen før hvordan vil du så opbevare den så marengen ikke bliver blød eller kagen tør?

    SvarSlet
  10. Denne dejlige og flotte kage har jeg bagt nogle gange. Et godt råd bag kagen dagen før. Når kagen er bagt/afkølet så sæt den i fryseren (i formen) til næste dag, så går den ikke i stykker og bagepapiret er nemt at få af. Jeg pynter kagen ca. 2 til 3 timer før gæsterne kommer.

    SvarSlet
  11. er den bedst som en stor kage eller vil man kunne have forskåret stykker- tænker på om det snasker for meget hvis stykker er skåret

    SvarSlet
  12. Tror du jeg kan bage kageb 14 dage før, og fryse den?? (Altså bunden..)

    SvarSlet
  13. Jeg synes det er en super go opskrift jeg har lavet den til barnedåb ��

    SvarSlet
  14. Min kagebund er næsten flydende i midten, selvom jeg bagte den 15 min før jeg kom marengs på. Den er bagt ialt 35 min ved 200 gr. Hvad er jeres erfaringer.

    SvarSlet
  15. Kan man fryse bundene ned, når de er færdigbagte?

    SvarSlet