fredag den 11. april 2014

Inspirations dag hos Odense Marcipan

Igår var jeg inviteret til en spændende og lærerig dag hos Odense Marcipan. Jeg var sammen med en håndfuld bloggere inviteret til at se fabrikken og få rundvisning af deres chefkonditor Peter Kofod - som samtidigt fortalte vidt og bredt om kvalitet, mandler og processen fra mandel til marcipan.
Bagefter brugte vi 2 timer i køkkenet hvor vi producerede påskeæg og legede med råvarer.
Vi havde ALT til rådighed, store køleskabe fyldt med frugt og krydderurter. Hylder fyldt med alkohol, frysetørret bær og selvfølgelig marcipan, nougat og chokolade i lange baner.
Kreativiteten blev sluppet løs og jeg kunne have brugt mange flere timer i deres køkken - tiden fløj alt for hurtigt afsted.

Peter Kofod fortalte om mandler, kvalitet og Odense Marcipan's kontrol af de råvarer de bruger. Når jeg har tænkt på marcipan før, har jeg mest tænkt på at der skulle være et højt indhold af mandler, og et lavt indhold af sukker - men marcipan er meget mere end det.. Der er rigtig stor smagsforskel på om mandlerne fx kommer fra Australien eller Spanien - det kan man virkelig smage når man står med mandlerne og smager marcipanen lige efter hinanden. Jeg er hel vild med den spanske marcipan, men den sælger Odense marcipan desværre ikke i de alm. butikker i DK endnu.. Så jeg "nøjes" med den almindelige som jeg også altid har brugt :)

Jeg var dybt imponeret af Odense Marcipans kontrol af deres råvarer, og deres strenge krav for om mandlerne er i høj nok kvalitet og og smager som de skal. De har et laboratorie hvor de hele tiden tester deres varer og sørger for at de varer de sender ud er HELT i top.
Vi så KÆMPE sække med mandler der skulle sendes tilbage da de ikke levede op til kravene - så de sender virkelig mandler tilbage tværs over kloden :)

Jeg lærte også mere om bitterstoffer i marcipan, og om hvordan det skal være "doseret" for at man får den smag vi kender.. det er jo en hel videnskab for sig selv.

Alt i alt havde jeg en virkelig hyggelig dag og har lært lidt mere om hvorfor det er helt okay at marcipan koster 35-50 kr.. Kvalitet, smag og pris hænger sammen.
I løbet af de næste dage kommer der flere opskrifter og billeder af mine påskeæg, så i kan få inspiration til selv at kaste jer ud i det. Det er så nemt selv at lave påskeæg - og rigtig rigtig hyggeligt.


Vi Startede med at smage på marcipan der var lavet på forskellige mandler, men også marcipan som er fremstillet til eksport til bla Norge, Sverige og Finland.
Hvis vi tager dem fra venstre.
1) Den lidt grove marcipan vi kan købe i butikkerne
2) Samme marcipan men revet finere, således den er egnet til overtræk af kager. Den kan man som almindelig forbruger ikke købe i butikken.
3) Min ynglings - Marcipanen lavet på store flotte spanske mandler. Den smager nærmest lidt røget..
4-8) Er forskellige marcipaner produceret til udlandet. Der er kæmpe forskel i smagen.. Os bloggere havde nærmest lyst til at spytte smagsprøven ud igen - De smagte slet ikke som det marcipan vi kender i DK, men mest af alt af sukker. Det er sjovt der er så stor forskel på hvad vi kan lide i Norge, Sverige og Danmark. Odense Marcipan har et kæmpe eksport marked - så de skal selvfølgelig tilpasse sig de forskellige lande i deres produktion.
9) Den sidste er fondant som Odense Marcipan også er begyndt at producere. 


Her er de store pakker vi fik smagsprøver fra


Peter Kofod Chefkonditor fortæller før vi går igang


Træ dimsen i kan se på bordet er en "professionel" påskeægs ruller.
Den er rigtig smart og man kan hurtigt få trillet nogle påskeæg.
Jeg synes æggene blev lidt for store, så mine blev vejet og rullet i hånden


Her er andre bloggere i fuld gang med at lave påskeæg



Her er Bianca fra Biancas kageverden


Mine æg blev lavet og lagt på et stykke bagepapir med lidt noter, så jeg kunne huske hvad jeg havde lavet og hvordan jeg ville pynte dem


Her er nogle af de ingredienser jeg brugte..
Mynte, citron, rålakrids, karameliseret pistacie, hvid chokolade med mynte og nøddeflager


Her ses nogle af mine påskeæg


Her er der fuld gang i overtræk af mine æg..
Jeg vil afsted igen :)

Dette indlæg er helt min egen mening og er på ingen måde sponsoreret af Odense Marcipan.
Det er mit valg at lave et indlæg fra dagen - og var ikke et krav.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar