tirsdag den 28. juli 2015

Rabarber is med kondenseret mælk

Jeg var hjemme ved mine forældre for et par uger siden, og her plukkede jeg de lækreste rabarber - som endte i en sommer rabarber is :)
Jeg ville gerne prøve at lave en is på kondenseret mælk, da det er den nemmeste is man overhovedet kan lave.. Jeg har læst flere skrive at sådan en is bliver meget sød (for sød), så jeg tænkte at syrlige rabarber deri var løsningen.
Og GUD hvor blev den lækker.. verdens nemmeste is som har en dejlig konsistens og smagen af sommer.
Jeg fandt inspiration hos Anettes kager som også har eksperimenteret med kondenseret mælk og is.
Jeg havde ikke ispinde formene, men har netop bestilt nogle hos kageting - så jeg glæder mig til at lave rigtige ispinde :)
Tag et kig på mine tidligere is hvis du vil se flere opskrifter.


Rabarber kompot
Ca 2-3 dl mos
  • Pluk cirka 7 rabarber, rens og skyl dem.
  • skær dem i stænger og bag dem i ovnen i 30 minutter ved 180 grader.
  • Mos massen sammen med en gaffel og lad det køle helt af.

Opskrift 
ca 1 liter

1 dåse kondenseret mælk (Nestle)
1/2 liter fløde
En vanillestang
  • Mos kornene fra vanillestangen sammen med 1 tsk sukker  - så de bliver fordelt jævnt med sukkeret.
  • Pisk fløden stiv sammen med vanille/sukker blandingen
  • Vend kondenseret mælk deri
  • Vend 2 dl rabarber kompot i massen
  • Kør det på ismaskinen i ca 30 minutter



Frisk plukket rabarber


Lige før rabarberne kommer i ovnen


Rabarber kompotten køles af i køleskabet


Den kondenseret mælk vendes i flødeskummen


Lækker rabarber is drysset med krymmel og hvis chokolade.
Næste gang kommer jeg nok en dråbe rød pastafarve deri, så man ikke tror det er vanilleis indtil man spiser isen :) Smagen af rabarber var rigtig fin. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar