søndag den 6. september 2015

Overtræk af ispinde

I løbet af sommeren har jeg lavet en del is, og jeg er blevet helt vild med at lave mini ispinde :) Jeg synes det er en genial måde at bruge isen på, den strækker langt og de er sååååå sjove at pynte.
Jeg kiggede meget på andre blogge før jeg kastede mig ud i at overtrække ispindene.. hvor meget chokolade bruger man? hvordan gør man? skal chokoladen tempereres? hvordan opbevarer jeg ispindene bagefter? 
Jeg havde selv mange spørgsmål - så nu har jeg lavet en lille samlet guide til alle nybegynderne i ispinde verdenen ;)

Først til formene..
Jeg købte mine hos kageting.dk - 16 miniforme for 365 kr inkl miniispinde. Det virker måske umiddelbart lidt dyrt, men kvaliteten er i top. Jeg er meget tilfreds med dem. 



Hvor meget chokolade skal man bruge?
Til 16 ispinde brugte jeg 400-500 gram chokolade. Det er meget chokolade, men hver miniispind svarer til 1 dessert, de er lækre og smagsfulde.. så hvis man tænker at man får "16 desserter" ud af det, så er det ikke så dyrt :) 
Det giver lidt sig selv, men jo bedre chokolade - jo lækre bliver dine is. Jeg har bla. brugt summerbird karameliseret hvid chokolade til nogle af mine hindbærispinde, og nøj hvor var de lækre! 

Hvordan gør man?
Man fryser sine is i sine forme i 24 timer. en gennemfrosset is er meget nemmere at arbejde med.
Tag en is ud ad gangen fra din fryser, de skal var helt kolde når du arbejder med dem. 


Her på videoen ser i hvordan jeg ligeså stille tager isen ud af formen. Jo mere fløde der er i isen, jo nemmere er den at få ud. I denne hindbæris er der også mælk i, og den "flækker" derfor lidt nemmere. Man skal derfor være forsigtig når de tages ud.

Smelt chokoladen i en lille skål og hæld det over i et højt glas, således at isen kan dyppes ned i glasset. Man skal ikke temperere chokolade til overtræk af is.. så det er dejlig nemt :)
Isen dyppes ned i chokoladen, og rystes en smule så overskydende chokolade drypper af (se video).
Isen holdes herefter henover et stykke bagepapir og drysses med den pynt man vælger.
Det skal gå stærkt, for chokoladen størkner i løbet af 5-10 sekunder :)
læg herefter isen på en tallerken i fryseren og tag den næste is ud af formen og overtræk. 





Chokoladen er alt for tyk?
Det er ofte et problem at smeltet chokolade er for tyk til at overtrække med. Det kan variere meget fra mærke til mærke hvor tyk chokoladen er når den er smeltet.
Jeg rører ofte 1 tsk neutral kokosolie eller crisco i min chokolade, når jeg skal overtrække ispinde eller laver cakepops. Det gør at man kan få et tyndere lag chokolade, og det bliver oftere pænere overtrukket. Man kan ikke smage det, kun hvis man ikke bruger neutral kokosolie - så kan chokoladen smage lidt af kokos. 

Hvordan opbevarer man ispindene?
Jeg pakkede hver enkelt ispind ind i husholdningsfilm, og lagede dem i en lille kasse i fryseren. Her kan de holde sig i lang tid. 
Man kan også pakke dem i små cellofanposer hvis de skal se flotte ud.

pynt?
Man kan bruge nærmest alt spiseligt til pynt. Jeg har brugt knuste M&M's, ristede nødder, tørrede blomster og selvfølgelig krymmel. Kun fantasien sætter grænser. Det vigtigste er at ALT er klart i små skåle ligeså snart du har overtrukket ispindene med chokolade. 









Ingen kommentarer:

Send en kommentar